Hoe Coca-Cola bij een drukker in Dalfsen uitkomt? Laten we zeggen dat we in de verpakkingswereld een uitstekende reputatie hebben opgebouwd met onze innovatiegedreven customer intimacy’, aldus Peter Overbeek. Hij volgde in 1998 Peter Eshuis op als algemeen directeur van de in 1891 opgerichte Drukkerij Eshuis. Overbeek was daarvoor al bedrijfsleider bij de verpakkingsspecialist. ‘Wij creëren altijd toegevoegde waarde voor onze opdrachtgevers met innovatieve technieken en toepassingen. Juist dat maakte dat Coca-Cola ons inschakelde voor het wereldwijd uitrollen van het ‘Share a Coke’-project met gepersonaliseerde wrap-around-labels. Een prachtige showcase voor Eshuis natuurlijk. Die focus op innovatie hebben we altijd gehad. Wij pionierden al vroeg met de HP Indigo digitale drukpers. Nog steeds zijn we lid van de HP Advisory Council, waardoor we altijd op de hoogte zijn van digitale druk-ontwikkelingen. Die kennis komt ons goed van pas in een verpakkingsbranche die volop in beweging is. Zo neemt nu de vraag naar small & medium runs toe. Door onze flexibiliteit en ons innovatief vermogen kunnen wij daar steeds sneller en beter op anticiperen. We maken voor heel veel klanten prachtige etiketten, verpakkingen en sleeves op maat. En de meeste klanten uit de top 30 zijn al meer dan 20 jaar klant bij Eshuis. Dat komt ook omdat wij de totale supply chain steeds beter beheersen, inclusief online-ordening en voorraadbeheer. We streven daarin naar operational excellence. In onze nieuwbouw in Dalfsen komt straks alles samen. Positieve ontwikkelingen dus, die mede door de inbreng van Wadinko in gang zijn gezet. Dat heeft de boel hier weer lekker opgeschud. Dus ja, we zijn goed op stoom! Het succes met Coca-Cola smaakt wat dat aangaat alleen maar naar meer!’

Peter Overbeek, algemeen directeur Drukkerij Eshuis

‘Nog steeds zelfstandig én groter gegroeid’. Dat antwoordt Robert Tielbeke op de vraag waar Tielbeke Transport, Distributie & Warehousing over 5 jaar moet staan. ‘Daarmee bedoel ik niet dat ons product- en dienstenaanbod is toegenomen. Toen ik begin jaren negentig bij mijn vader en oom in het familiebedrijf stapte, was ik er snel achter dat we veel vestigingen en activiteiten hadden, maar dat de helft daarvan geld kostte. We zijn toen geleidelijk de bakens gaan verzetten naar een organisatie met vestigingen in Zwolle en Lemelerveld die actief is in de Benelux en dat met drie activiteiten; transport, dedicated groupage en warehousing. Die keuze heeft zich uitbetaald. Tielbeke is sinds 2006 gestaag en autonoom gegroeid. In al die jaren zijn we blijven streven naar product-excellentie. Waarbij we altijd geïnvesteerd hebben in onze chauffeurs. Zo hebben wij een eigen school. Bijna de helft van onze chauffeurs hebben we zelf opgeleid. Er wordt soms aan ze getrokken maar we luisteren goed naar onze medewerkers en proberen vanuit de directie dicht bij ze te staan. Natuurlijk komt er een tijd dat ik het stokje moet overdragen. Daar maakte ik me best zorgen om. Ik heb te vaak gezien hoe dat mis kan lopen. Een overname? Dan gaat het alleen om klanten en niet om medewerkers. In 2018 ben ik met Wadinko een bedrijfsopvolgingstraject gestart. Samen zetten we in op minimaal het behoud, maar liefst een verdere groei van de werkgelegenheid bij Tielbeke, kwantitatief én kwalitatief. Net zoals we ook zelfstandig willen blijven. Terugkijkend heeft de samenwerking met Wadinko al veel goeds opgeleverd. Dat geeft me vertrouwen voor de toekomst.’

Robert Tielbeke, directeur Tielbeke Transport, Distributie & Warehousing